EVERT JAN VAN LEEUWEN
Reclame, wie kent het niet? Overal is het aanwezig, opdringerig, schreeuwend, maar vaak ook subtiel en onderbewust. Het is een krachtige motor voor (over)consumptie en winstbejag, en draagt als zodanig bij aan allerlei negatieve effecten voor natuur en milieu, slechte arbeidsomstandigheden, ongelijkheid en andere sociale verbanden.
Evert Jan van Leeuwen is er door gefascineerd, hoe reclame zich beweegt tussen een onschuldig bericht van een aanstaand concert tot een manipulatieve boodschap waar mensen door misleid worden. Want, is het waar wat een reclame boodschap ons vertelt? Is het het hele verhaal, of wordt ons een deel onthouden, of zelfs onjuist voorgespiegeld? Het lijkt een negatief interview te worden, maar dat is het niet en dat komt door de positieve en creatieve manier waarop Evert Jan mensen bewust probeert te maken van de verborgen of onzichtbare effecten van reclameboodschappen. Bijvoorbeeld door met een kunstwerk mee te doen aan When Things Grow Wrong in de Lakenhal in 2022. En door als universitair docent zijn studenten op ludieke wijze bewust te maken van reclame, hun koopgedrag en de gevolgen. Hij ontwikkelde een lesmodule en maakt met hen de meest prachtige reclameposters met een twist. En dan te bedenken dat deze fascinatie bij Evert ontstond uit zijn studie naar horror en sci-fi verhalen uit de jaren 50, 60 en 70. Zo zie je maar dat inspiratie overal vandaan kan komen. Luister naar dit verrassende interview, en u zult nooit meer onbewust een reclamezuil voorbij lopen :-)